Ik ben Margreet Leeflang-Wobbes, eigenaar, coach en behandelaar van Kien&Kundig en woon met mijn man en 3 zonen (2000, 2002 en 2005) op een prachtige plek in Koekange (Dr.).

In 1998 ben ik afgestudeerd als logopedist, waarna ik in het Praktijkonderwijs ben gaan werken. Na een paar jaar in deze functie gewerkt te hebben, ontwikkelden mijn werkzaamheden langzaam maar zeker in de richting van de sociaal/emotionele hulpvraag van de leerlingen. Ik coachte leerlingen o.a. in hun sociale vaardigheden, weerbaarheid, zelfbeeld en (faal)angst.
In 2013 ben ik van het Praktijkonderwijs overgestapt naar het regulier Voortgezet Onderwijs. Daar, in mijn functie als leerlingbegeleider, raakte ik nog meer betrokken bij de hulpvraag van de jongere. De begeleiding liep uiteen van sociaal-emotionele hulpverlening tot aan begeleiding bij het leren en andere schoolse vaardigheden.
Helaas zag ik steeds vaker dat leerlingen stranden of "onderuit" gingen. Dit had 9 van de 10 keer niets te maken met intelligentie, maar met (basis)vaardigheden en voorwaarden die nodig zijn om tot leren te komen, de schoolstructuur en/of de hoge eisen die tegenwoordig aan de jongere gesteld worden. In het basisonderwijs is dit beeld niet anders.

Onderwijzers doen vaak erg hun best, maar worden door allerlei regels en wetgevingen beperkt in dat wat ze het liefst willen: onderwijzen met oog voor ieder kind, zodat het zich op eigen wijze kan ontwikkelen tot een sterk individu. Hoe mooi zou dat zijn.
Naast de druk die vanuit Onderwijsland op het kind en de jongere uitgeoefend wordt, kan er ook druk ervaren worden vanuit familie, vrienden/vriendinnen, (sociale) media, etc. Op velerlei gebieden kan een gevoel van "moeten scoren", "leuk gevonden willen worden", “anders zijn”, “dom zijn”, angst, onzekerheid, etc., de ontwikkeling tot een “Kien&Kundig” individu belemmeren.

De wens om meer voor deze kinderen en jongeren te kunnen betekenen werd steeds groter. Daarom heb ik uiteindelijk de stap gezet om de opleiding tot kindercoach en opvoedcoach te gaan volgen bij Centrum Tea Adema in Burgum.

Vervolgens kwam de wereld van de reflex integratie op mijn pad en ben ik me aan het professionaliseren volgens de MNRI® methode. MNRI® staat voor Masgutova Neurosensomotorische Reflex Integratie.
Ik kwam tot de ontdekking dat ik mijn werkzaamheden in de praktijk niet alleen hoefde te richten op kinderen, maar dat juist reflexintegratie ook nog heel veel kan doen bij volwassenen.
Dat moeilijkheden op het gebied van leren, gedrag, motoriek, maar ook psyche een gevolg kunnen zijn van nog niet geïntegreerde primaire reflexen, was voor mij een enorme eyeopener. Het is zo’n logisch fenomeen, welke met de juiste behandeling en (lichamelijks gerichte) oefeningen in de meeste gevallen terug gedrongen kunnen worden tot een minimum of zelfs kunnen verdwijnen. Je gaat terug naar de basis van iemands ontwikkeling, om in wezen nieuwe bouwstenen voor een sterkere fundering aan te leggen.
Het resultaat heb ik met eigen ogen bij mijn eigen kinderen mogen zien. Heel bijzonder om te ervaren hoe ze meer en meer de baas worden over hun eigen lijf en leven.

Om de hulpvraag van de kinderen en volwassenen vanuit een nog breder perspectief te kunnen bekijken, heb ik bij het Centrum voor Nieuwe Leerstrategiëen (CNLS) scholing gevolgd gericht op visuele screening en training. Na een visuele screening kan d.v.m. gerichte oefeningen gewerkt worden aan bijvoorbeeld een goede oogsamenwerking. Deze is o.a. nodig om de gelezen informatie op de juiste manier in de hersenen te verwerken en te reproduceren. Lukt dit niet dan kunnen er flinke uitdagingen op het gebied van taal en rekenen ontstaan, die ten onrechte nog wel eens aangezien worden voor dyslexie of dyscalculie.

En zo kan ik niet stil blijven staan of zitten. Regelmatig volg ik cursussen en workshops om mijn kennis en kunde uit te blijven bouwen. Op deze manier kan ik doelgericht aan het werk met u of uw kind. Ik behandel de hulpvraag dan ook altijd vanuit verschillende methodes en technieken, of een combinatie daarvan.
Wellicht kan het terug gaan naar de basis uzelf of uw kind ook helpen om de uitdagingen de baas te worden!



Gevolgde (relevante) opleidingen, cursussen en workshops:

Centrum Tea Adema:
“Basisopleiding tot Kindercoach”
“Oplossingsgericht werken & “Kids' Skills”
“Systemisch & Contextueel Coachen”
“Opvoed Coaching"
" Ik Leer Leren"
"Weerbaarheidsspel voor pubers"

Svetlana Masgutova Educational Institute for Neuro-Sensory-Motor and Reflex Integration
MNRI® “Dynamic and Postural Reflex Integration”
MNRI® “Upper Limb Reflex and Manual Skill Integration“
MNRI® “Tactile Integration“
MNRI® “Reflex Integration and PTSD Recovery“
MNRI® “Archetype Movement Integration“
MNRI® “Visual and Auditory Reflexes Integration“



Centrum voor Nieuwe Leerstrategiëen (CNLS)/Breincentrum
"Visueel Screener en Trainer" niveau 1



Blomberg Rhythmic Movement Training (BRMT)
Level 1: "Rhythmic Movement Training And Primitive Reflexes"
Level 2: "Rhythmic Movement Training Emotions and Inner Healing"
In Kindergarten for Preschool Children


Praktijk voor Integrale kindertherapie, Carla van Wensen
“Movement Based Learning: The Building Block Activities”

Nieuwsgierig naar wat ik voor u of uw kind kan betekenen?
Maak dan eens een afspraak bij Kien&Kundig!