Babkin Palomental Reflex
De Babkin Palmomental Reflex is een reflex die de basis legt voor de ontwikkeling van de hand-mond coördinatie. De reflex begint zich al rond de 9de week van de zwangerschap te ontwikkelen. Na de geboorte is hij gedurende de eerste 3 maanden actief en zal zo rond de 4de maand geïntegreerd zijn.
De Babkin Palmomental Reflex is een reflex die de basis legt voor de ontwikkeling van de hand-mond coördinatie. De reflex begint zich al rond de 9de week van de zwangerschap te ontwikkelen. Na de geboorte is hij gedurende de eerste 3 maanden actief en zal zo rond de 4de maand geïntegreerd zijn.
Door met de duimen in de handpalmen van de baby te drukken zal het z’n mond iets naar beneden brengen en openen. Wanneer je het bij 1 hand doet, zal het baby’tje terwijl het z’n hoofd naar diezelfde zijde draait, z’n mond open doen. Het doel hiervan is dat het zo op zoek gaat, en klaar is, om bevredigend aan de borst van de moeder gelegd te worden om te gaan drinken. Het legt een basis voor het zuigen, slikken, bijten en kauwen.
Wanneer de reflex zich goed ontwikkelt, zal dit bewegingspatroon dus na de 4de maand niet meer zichtbaar zijn. Het drukken in de handpalm zal dan niet meer het patroon van draaien met het hoofd en het openen van de mond moeten laten zien.
De reflex heeft een hele belangrijke rol in de ontwikkeling van de hand-mond coördinatie en het leerproces. Je kent het vast wel. Een baby’tje dat alles wat het in z’n knuisjes krijgt in z’n mond stopt. Hierbij zorgt het speeltje ervoor dat de handpalm geactiveerd wordt en het speeltje naar de mond gebracht wordt.
Dit geeft niet alleen een bevredigend gevoel, maar hier begint ook het allereerste leren. Al voelend en aftastend met de mond en tong leert het kindje zaken als vorm, structuur, smaak, temperatuur, etc.. Nieuwsgierigheid en (het willen) ontdekken, hele belangrijke zaken voor het latere schoolse leren. Zintuigen worden geprikkeld, zenuwverbindingen worden versterkt en hersenstructuren worden steeds stabieler.
Bij een nog actieve Babkin Reflex kan je je misschien voorstellen dat een persoon, meer dan een ander, de behoefte heeft om iets naar de mond te willen brengen. Dit zorgt voor “rust” en geeft een bevredigend gevoel. Zo kunnen er verschillende “verslavingen” of gewoonten ontstaan als:
Dit geeft niet alleen een bevredigend gevoel, maar hier begint ook het allereerste leren. Al voelend en aftastend met de mond en tong leert het kindje zaken als vorm, structuur, smaak, temperatuur, etc.. Nieuwsgierigheid en (het willen) ontdekken, hele belangrijke zaken voor het latere schoolse leren. Zintuigen worden geprikkeld, zenuwverbindingen worden versterkt en hersenstructuren worden steeds stabieler.
Bij een nog actieve Babkin Reflex kan je je misschien voorstellen dat een persoon, meer dan een ander, de behoefte heeft om iets naar de mond te willen brengen. Dit zorgt voor “rust” en geeft een bevredigend gevoel. Zo kunnen er verschillende “verslavingen” of gewoonten ontstaan als:
- roken/drinken
- veel snoepen of eten
- nagelbijten
- duimen of vingerzuigen
- sabbelen/bijten op touwtjes of de mouw van een trui of jas
- bijten op een pen, etc.
Zuigen, bijten, kauwen, geeft doordat de reflex nog actief is nog altijd een bevredigend gevoel. Helaas vaak op een negatieve manier….
- veel snoepen of eten
- nagelbijten
- duimen of vingerzuigen
- sabbelen/bijten op touwtjes of de mouw van een trui of jas
- bijten op een pen, etc.
Zuigen, bijten, kauwen, geeft doordat de reflex nog actief is nog altijd een bevredigend gevoel. Helaas vaak op een negatieve manier….
Naast het naar de mond willen brengen, kan een actieve of juist niet ontwikkelde Babkin Reflex zich uiten in of kenmerken door o.a.:
- meebewegen van mond of tong als de handen gebruikt worden
- articulatieproblemen (onduidelijk praten)
- gebitsafwijkingen
- kwijlen
- open mond gedrag
- stotteren
- tics
- lichamelijk onrust/impulsiviteit (ADHD kenmerken)
- gelatenheid/afwachtendheid/onderprikkeling (ADD kenmerken)
- overgevoeligheid/overprikkeling (ASS kenmerken)
- leerproblemen
- eetproblemen, afkeer tegen voedsel met structuur
- angsten/fobie
- moeilijkheden met fijne en grove motoriek
- moeite met oorzaak-gevolg en/of tijd en ruimte, etc.
De Babkin Reflex en de ATNR (Asymmetrische Tonische Nek Reflex) zijn nauw met elkaar verbonden. Problemen in de ontwikkeling van de Babkin Reflex hebben doorgaans een negatief effect de ontwikkeling van de ATNR. De ATNR en Babkin Reflex zijn beide erg belangrijk voor de ontwikkeling van zowel de linker- als de rechterhersenhelft. Verloopt dit verstoord, dan kunnen er o.a. op leer- en sociaal-emotioneel gebied grote uitdagingen ontstaan.
D.m.v. reflexintegratie kunnen reflexen zich alsnog op de juiste manier ontwikkelen en integreren.
Dat geldt dus ook voor de Babkin Reflex. Steeds iets naar de mond moeten breng of harder moeten werken omdat iets niet vanzelf gaat, kost energie en zorgt voor “stress” in het brein en lijf. Hoe fijn zou het zijn om je ook goed en ontspannen te voelen, zonder de “gewoonte”…..
- meebewegen van mond of tong als de handen gebruikt worden
- articulatieproblemen (onduidelijk praten)
- gebitsafwijkingen
- kwijlen
- open mond gedrag
- stotteren
- tics
- lichamelijk onrust/impulsiviteit (ADHD kenmerken)
- gelatenheid/afwachtendheid/onderprikkeling (ADD kenmerken)
- overgevoeligheid/overprikkeling (ASS kenmerken)
- leerproblemen
- eetproblemen, afkeer tegen voedsel met structuur
- angsten/fobie
- moeilijkheden met fijne en grove motoriek
- moeite met oorzaak-gevolg en/of tijd en ruimte, etc.
De Babkin Reflex en de ATNR (Asymmetrische Tonische Nek Reflex) zijn nauw met elkaar verbonden. Problemen in de ontwikkeling van de Babkin Reflex hebben doorgaans een negatief effect de ontwikkeling van de ATNR. De ATNR en Babkin Reflex zijn beide erg belangrijk voor de ontwikkeling van zowel de linker- als de rechterhersenhelft. Verloopt dit verstoord, dan kunnen er o.a. op leer- en sociaal-emotioneel gebied grote uitdagingen ontstaan.
D.m.v. reflexintegratie kunnen reflexen zich alsnog op de juiste manier ontwikkelen en integreren.
Dat geldt dus ook voor de Babkin Reflex. Steeds iets naar de mond moeten breng of harder moeten werken omdat iets niet vanzelf gaat, kost energie en zorgt voor “stress” in het brein en lijf. Hoe fijn zou het zijn om je ook goed en ontspannen te voelen, zonder de “gewoonte”…..